En aquests últims temps estem assistint a un debat sobre els Centres que segreguen l'alumnat i el seu finançament amb fons públics. Estem en procés de desenvolupament de la LOE i les Administracions educatives han d'adaptar a la nova Llei el sistema de concerts amb els centres privats. Després d'una sentència del tribunal Suprem d'abril de 2008 que atorga a les diferents Administracions educatives la competència per a mantenir o rescindir concerts als centres que segreguen a l'alumnat en funció del seu sexe, algunes Comunitats Autònomes han apostat per no concertar als centres que no imparteixin educació mixta: Andalusia, Balears, Catalunya, Castella - La Manxa, Cantàbria, etc. Altres, com Madrid, confirmen que l'ensenyament segregat no serà impediment per a concertar aquests centres.

Des de l'organització de Dones de l’STEI-i volem denunciar la il·legalitat i frau que suposa finançar amb fons públics els centres educatius que seleccionen i segreguen l'alumnat per sexes. Afirmem que aquesta forma de fer i de gestionar els fons públics és contrària a la Constitució, a la Llei Orgànica d'Educació (LOE) i, per descomptat, al sentit comú més elemental. L'article 14 de la Constitució proclama el principi d'igualtat: “Els espanyols són iguals davant la llei, sense que pugui prevaler discriminació alguna per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social”. Sobre la base d'aquest principi constitucional, i fidel en el seu redactat, ho recull l'article 84.3 de la Llei Orgànica d'Educació (LOE), dedicat a l'admissió de l'alumnat. Aquesta denúncia ja la vam fer fa anys quan governava el PP i ja se'ls veia venir. En el redactat de la LOCE es van atrevir a fer trampa amb la Constitució i van eliminar el terme “sexe” de les condicions en l'admissió de l'alumnat. En el seu moment, des de l'Organització de Dones d’STES ho denunciàrem perquè tenia una intenció clara: evitar problemes d'inconstitucionalitat en el finançament amb fons públics dels centres que segreguen l'alumnat en funció del seu sexe.

Les raons que esgrimeixen qui defensen l'educació segregada de nins i nines són les velles idees ultraconservadores de sempre, però ara utilitzen un discurs una mica renovat: defensen les seves idees amb vestidures noves i venen la segregació com una eina d'innovació pedagògica, com una protecció a la maduresa i major capacitat de les nines respecte als nins i els avantatges que suposa per a elles la formació diferenciada. Resulta desconcertant determinar què té d'innovador un model educatiu que no és capaç de crear en les aules el que desitgem per a la societat.

Des de L'Organització de Dones de l’STEI-i, sempre hem defensat l'escola mixta i la coeducació com a models vertebradors del nostre sistema educatiu. Reivindiquem una educació que representi la realitat de la nostra societat, una societat en la qual aspiram a conviure en igualtat dones i homes. Reivindiquem una Escola en la qual els nins i nines, les i els joves s'eduquin i aprenguin a conviure, a respectar-se i a valorar en positiu les diferències entre dones i homes. Reivindiquem la coeducació en totes les etapes educatives, perquè creiem que és el model que contribueix a la cohesió social, que fomenta la igualtat entre persones de diferent sexes, que evidencia i prevé els prejudicis i estereotips sexistes que impregnen la societat, que ajuda a conviure en el respecte i prevé la violència de gènere. Rebutgem una Escola que reprodueix el sexisme que desitgem eradicar, una escola que dóna l'esquena a la societat, que pretén el rendiment acadèmic al marge del desenvolupament integral de totes les capacitats humanes del nostre alumnat. Rebutgem un model d'ensenyament que perpetua la desigualtat dels homes i dones.  

Per això, des de l’STEI-i, rebutjam de forma contundent el model educatiu que segrega l'alumnat i demanam que no es concertin els centres educatius que segreguen  i que no compleixen amb els principis constitucionals i amb la LOE. ja que aquests centres, propicien una educació que dóna l'esquena a la societat, una educació que perpetua una societat desigual i en la qual els homes i les dones es consoliden en les seves diferències.