El Dia Internacional de les Nines en les TIC va ser instaurat en el 2010 per la Unió Internacional de Telecomunicacions (UIT), a més un dels objectius de les Nacions Unides és acabar amb la bretxa digital de gènere. Se celebra el quart dijous d’abril.

Les tecnologies són l'instrument principal en el nostre món, avancen amb passes de gegant. Com en tots els aspectes de la vida, la bretxa de gènere també existeix en el digital que s'accentua més en les dones més grans. Segons la UNESCO, factors com la zona geogràfica , els recursos econòmics, el sexe, l'edat, l'educació o la llengua són determinants, i es converteixen en aspectes que influeixen directament en la bretxa digital de gènere. I és directament proporcional al menor accés de les dones a la informació, l’educació i el coneixement de les TIC. Per això és tan important i imprescindible educar a les nostres nines en les tecnologies.

Com en tots els temes d'igualtat, hi ha solucions, per descomptat, i cal posar-les en pràctica: Hem d'eliminar l'estereotip que les tecnologies i els estudis tecnològics són per a ells, els referents femenins són molt necessaris per a les nines. Els governs haurien d'alfabetitzar en les tecnologies a aquelles dones que per edat i circumstàncies socials i de gènere, no varen poder optar a tenir al seu abast les noves tecnologies.

Les nines d'avui són les dones del futur i a través de les tecnologies hem de fomentar el seu empoderament. “Donar a les dones igualtat d'oportunitats en les carreres tecnològiques ajuda a reduir la bretxa salarial de gènere, millora la seguretat econòmica de les dones, garanteix una força de treball diversa i talentosa, i evita els biaixos” va expressar María Noel Vaeza, directora regional d'ONU Dones per a les Amèriques i el Carib.

14

Cada vegada més recerques evidencien que els estereotips de gènere estan en l'origen d'aquest fenomen i ja hi són presents des dels dos i tres anys. Entre els quatre i els sis, aprenen que seran un home o una dona quan creixin ( sense entrar en altres tipus d'aprenentatges sobre els seus cossos i identitats). L'estereotip que els homes són millors que les dones a matemàtiques, informàtica o física, perjudica el rendiment de les dones en aquest domini i soscava el seu interès en camps d'estudi o activitats d'oci on aquestes disciplines són requerides amb més intensitat. El gènere té un impacte directe en la percepció de les pròpies habilitats.

Des del sindicat STEI Intersindical i l'Organització de Dones de la Confederació Intersindical volem aprofitar la commemoració del Dia Internacional de les Nines en les Tics per a instar el conjunt de la societat a actuar en l'àmbit que li correspongui (educadors i educadores, famílies, governs, empreses tecnològiques, mitjans de comunicació, etc.) per a reduir la bretxa digital de gènere, perniciosa no sols per a les dones, sinó per al conjunt de la societat. No pot haver-hi una economia digital ni una societat digital sense comptar amb més de la meitat de la població, les dones.