Reivindicacions

11 de febrer. Dia Internacional de les Dones i les Nines a la Ciència

Històricament, les dones han trobat nombroses barreres per a participar a la ciència, incloent-hi l'accés limitat en l'educació formal, la discriminació institucionalitzada i la manca de reconeixement per les seves contribucions degut per exemple a la falta de visibilització: hem de treballar molt més que els nostres companys per a què se’ns reconegui el nostre treball i demostrar la nostra vàlua i sobretot perquè l'home està acostumat a dominar i no admet que ara arribem i li usurpem aquest dret que té per natura.


Es troben impotents quan la seva veu no s'escolta o no té el ressò que tenia abans, quan les seves argumentacions ja no es tenen en compte, quan es qüestiona cada aportació que es fa, i una llarga llista de menyspreus…

Hi ha molta gent jove que pensa que ja hem aconseguit la igualtat i que el moviment està derivant en un extremisme que no comparteixen. Aquesta desafecció cap al moviment feminista és preocupant ja que, si bé és cert que hem guanyat molt en drets i oportunitats, i que la reificació de la dona és una espècie de quimera que pertany al passat, també és cert que encara s'educa de manera diferent a les nostres nines i nins, i les expectatives socials que es creïn al seu voltant són limitadores i les aboquen, si volen seguir el seu propi camí, a trencar-les.

Les dones que facin aquest pas són dones iconoclastes, dones valentes que posen per damunt el seu somni, la seva vocació, però, no ens enganyem, la majoria d'elles cauen presoneres dels prejudicis i expectatives que la societat ha creat. Aquestes construccions socials i culturals són les que hem de canviar perquè són les responsables que moltes dones no trien la vida que veritablement somien i es queden limitades en una vida sense estímuls, en una vida unidimensional.

Per tot això, des de la Secretaria de la Dona de l'STEI Intersindical i l'Organització de Dones de la Confederació Intersindical, continuarem lluitant per unes polítiques d'igualtat, oferint a les alumnes des d'una edat primerenca l'oportunitat de desenvolupar la seva curiositat per la ciència mitjançant materials didàctics que despertin i fomentin la participació activa així com l'interès per les qüestions més tècniques i científiques.
Cal visibilitzar més les dones notables que han aconseguit grans fites al llarg de la història, d'aquesta manera les nines tendran referents i models als quals seguir, models que són font d'inspiració i empoderament per a les nines en la seva persecució dels seus interessos en ciència i tecnologia.

Dia Dona Nina Ciència

Dia Internacional de Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina

La Mutilació Genital Femenina (MGF) és un greu exemple de violència de gènere que es practica actualment en algunes cultures de tot el món, de les quals poca gent en parla. Aquestes pràctiques es duen a terme a causa del sistema patriarcal d'aquestes societats, A més, les decisions les prenen la gent gran, són societats gerontològiques.

La MGF es practica en uns 30 països del món, com Egipte, Somàlia, Mali, l'Índia, etc., i a causa dels fluxos migratoris, s'estén als diferents països d'acolliment.

L'informe de 2016 d'UNICEF, La mutilació genital femenina: una preocupació mundial, observa que la meitat de les nines i dones que ha sofert aquesta pràctica viuen en tres països–Egipte, Etiòpia i indonèsia-.

MGF24

Llegeix més...

25N MASCLISTA+NEGACIONISTA=VIOLÈNCIA²

A continuació us informam de les diferents mobilitzacions que amb motiu del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència cap a les Dones, es celebraran arreu de les illes:

 

Mallorca:

24 de novembre. Manifestació Nocturna. Plaça París (Palma), a les 21.00. Convoca el Moviment Feminista de Mallorca.

25 de novembre. Manifestació. Plaça Porta Pintada (Palma), a les 12.00. Convoca la Coordinadora Transfeminista de Mallorca.

25 de novembre. Manifestació. Parc de Ses Estacions/Estació Intermodal (Palma), a les 18.30. Convoca el Moviment Feminista de Mallorca.

Menorca:

25 de novembre. Manifestació. Plaça de Ses Palmeres (Ciutadella), a les 17.00. Convoca CGT.i Mendó Batucada.

Pitiüses:

25 de novembre. Concentració. Parc de la Pau (Eivissa), a les 12.00. Convoca Coordinadora "Feministes Eivissa".

25 de novembre. Concentració. Plaça de la Constitució (Sant Francesc Xavier), a les 13.30. Convoca Consell Insular de Formentera.

 

Us animam a mobilitzar-vos en contra de les Violències cap a les Dones!

Manifest

 

Cartell 25N

 

 

 

Dia de les Escriptores

El Dia de les Escriptores és una commemoració iniciada a l'Estat espanyol a l'octubre de 2016 per a recuperar el llegat de les dones escriptores, fer visible el treball de les dones en la literatura i combatre la discriminació que han sofert al llarg de la història. La celebració, de caràcter anual, es convoca el dilluns més pròxim a la data del 15 d'octubre, festivitat de santa Teresa de Jesús. Va sorgir per iniciativa de la Biblioteca Nacional d'Espanya, l'Associació Clàssiques i Modernes i la Federació Espanyola de Dones Directives, Executives, Professionals i Empresàries (FEDEPE) per a compensar la discriminació històrica de les dones en la literatura.

Malgrat la gran quantitat d'escriptores que els especialistes coneixen i estudien anteriors al segle XIX, poques vegades apareixen esmentades en els manuals d'estudi i tampoc en els programes d'història literària a les universitats de l’Estat. Al segle XIX moltes dones escriptores havien de publicar amb un pseudònim d'home per a ser tingudes en compte. Emily Brontë i les seves germanes van ser mostra manifesta d'això. Cims borrascosos va ser publicada sota el pseudònim de Ellis Bell; cap editor s'atrevia a publicar-la, perquè consideraven que elles només escrivien novel·les de tall romàntic.

El segle XX es va iniciar amb un canvi de tendència amb la pionera Virginia Woolf, que va començar al 1905 a escriure per al suplement literari del Times i 10 anys després va publicar la seva primera novel·la, i amb Marguerite Yourcenar, però es van produir pocs avanços significatius.

El premi més important de literatura en llengua castellana, el Premi Cervantes, només s'ha concedit des de la seva institució al 1976 a quatre dones: María Zambrano (1988), Dolç María Loynaz (1992), Ana María Matute (2010) i Elena Poniatowska (2013) i 37 homes. El Premi Nobel de Literatura des de la seva creació al 1901 fins a 2017 ha premiat 13 dones i 100 homes.

Dia Escriptores

Llegeix més...

Dia Mundial del i la Docent

El 5 d'octubre se celebra anualment el Dia Mundial dels i les Docents des de l'any 1994. Es commemora, així mateix, l'aniversari de la Subscripció de la Recomanació de l’OIT i la UNESCO relativa a la situació del Personal Docent (1966).

Al llarg de la història, les docents han passat moments difícils per la duresa de la realitat en la qual vivien, en centres situats en vells edificis, pobles aïllats, amb escassos materials. Però la vocació de les docents va fer possible que les aules es convertissin en llocs agradables per a ensenyar i aprendre. La superació de tants obstacles els va brindar l'oportunitat de tenir un treball remunerat i, per tant, una independència econòmica. Malgrat tot, les docents van seguir amb la criança i les tasques de casa. L'ensenyament a la infància s'ha considerat com una prolongació de la maternitat, de manera que la criança es trasllada a l'escola amb rols d'amabilitat. En definitiva, s'exerceix el rol de mares més que de professionals. Aquest argument podria ser la base de l'origen de la feminització de la docència. Altres teories, en canvi, es fonamenten en el desprestigi d'aquesta professió per part de l'home, ja que està relacionada amb l'àmbit social, principalment en educació.

En el 1857, la legislació de la Llei Moyano va suggerir la idea per primera vegada a Espanya del dret de les nines a una educació formal, en la qual es contemplés una educació diferent per a nines i nins. La República sí que va dignificar les docents, perquè les va valorar i va potenciar el seu treball, creativitat i imaginació. A més, les mestres van mostrar una gran preocupació per una formació adequada de les alumnes, que les feia de menys fins aquell moment. D'altra banda, l'entrada de la dona a la universitat permet un estatus social que no podíem imaginar fa més d'un segle. Després de la dècada dels 70, el nombre de dones docents ha anat en augment i han sabut adaptar-se amb noves metodologies als nous reptes que exigeix la societat actual, marcada per la globalització, la immigració, l'educació en valors, el feminisme. Segons l'últim informe de l'INE de 2021, el 67,2% de docents són dones. Fonts com les del Règim General No Universitari indiquen que elles arriben al 72,4%. La màxima presència de dones es dona en Educació Infantil i correspon a un 97,6%, mentre que en els ensenyaments esportius el percentatge és de 15,6%. són dades que confirmen que a pesar que la dona participa cada vegada més en el camp esportiu, fins i tot no hi ha hagut una equiparació amb l'home. En l'ensenyament Universitari aquesta xifra s'eleva al 43,3%.

Dia Mundial Docent 1Dia Mundial Docent 2

Llegeix més...